خلاصه ای ازکافه گیمز4- بخش دوم- بازیسازی در دوره ی کرونا
توی بخش دوم نشست، امیرحسین ناطقی، مدیر عامل کوییز آو کینگز، امین میرزاپور، مدیر ارشد شرکت تاد و حسین مزروعی، مدیرعامل آواگیمز، درباره مشکلاتی که تیم ها در دوره ی دورکاری باهاش مواجه بودند صحبت کردند و راهکارهای تیم های خودشان را با دیگران به اشتراک گذاشتند. مسائل و راهکارهایی که مطرح شد را به طور خلاصه در ادامه توضیح می دهم.
- تصمیم گیری برای شروع و پایان دورکاری
این موضوع توی تیم های مختلف با هم فرق داشت. آواگیمز تقریبا بلافاصله دورکاری را شروع کرد اما کوییز آو کینگز وقتی دید به دلیل استرس بیماری کارایی پایین آمده، دورکاری را شروع کرد. جالب این که کوییز آو کینگز با این که دیر شروع کرد و نگرانی هایی بابت دورکاری داشتند اما خیلی از نتایجش راضی بودند و معتقدند که بازدهی را بالا برده است. به هر صورت فکر کنم نکته ی مهم حرف هایشان توی این بخش این بود که زمان شروع دورکاری ابزار های مهم را افراد با خودشان ببرند و قرارها و قوانین مشخصی برای روند دورکاری، زمانبندی و مدیریت کارها داشته باشند. بعضی از این شرکت ها بودجه هایی برای حمایت مالی و عاطفی از اعضای شرکت در دوران دورکاری اختصاص دادند. مثلا کوییز آو کینگز بودجه ای برای ورزش داشت که مدیریت این بودجه را متناسب با شرایط قرنطینه و برای بهتر کردن حال افراد شرکت در این دوره اختصاص داد. بودجه ای هم برای کمک هزینه ی اینترنت در این دوره در نظر گرفتند. بقیه ی شرکت ها هم اقدام های مشابهی داشتند.
- روحیه ی افراد در دوران قرنطینه
صحبت کلی توی این بخش این بود که روحیه افراد تیم با هم متفاوت است و بعضی از آن ها توی دوران قرنطینه نیاز به حمایت عاطفی دارند. حضور فیزیکی افراد در محل کار تاثیر مثبتی روی روندهای کاری می گذارد و خلاصه ی کلام این که باید برای حفظ روحیه و انرژی اعضای تیم در این دوره برنامه ریزی کرد.
- استخدام و اخراج
توی دوره ی قرنطینه بالاخره نیروهایی از این تیم ها جدا شدند و حتی کسانی اضافه شدند. سوال اصلی این بود که چطور می شود فرایند های مربوط به خداحافظی و معارفه را توی فضای مجازی به شکلی نگاشت کرد! هر تیم با توجه به ابزارهایی که برای دوره ی دورکاری انتخاب کرده بود سعی کرد به شکلی این موقعیت را مدیریت کند. بخش مهم صحبت به نظرم همین بود که باید به این پروتکل ها هم از ابتدا فکر کرد نه این که بعد از خارج شدن یک نفر از تیم به صورت ناگهانی تصمیم هایی گرفت.
هر کدام از تیم ها کمی هم راجع به روند مصاحبه و استخدام توضیح دادند که معمولا شامل یک مصاحبه ی فنی، تعریف کردن یک پروژه ، مصاحبه برای شناخت روحیات و ... می شد. توی جزییاتی متفاوت بودند اما کلیات ماجرا همین بود. برای جذب نیرو هم غیر از روزمه هایی که برای خودشان ارسال می شد از سایت های جابینجا، گیم جابز، ایران تلنت و لینکداینکمک می گرفتند.
- ابزارهای تسهیل دورکاری
غیر از ابزارهای رایج مثل اسکایپ و واتس اپ، از ابراز های دیگر مانند دیسکورد، زوم، ترولو، مایکروسافت وایتبرد،anydesk (برای کار کردن با کامپیوتر ها از راه دور) و گیت ( برای مدیریت کدها) هم استفاده می کردند. لینک بعضی از این ابزارها را این جا قرار می دهم.
توی این سایت هم درباره ی ابزارهای کار کردن با کامپیوتر از راه دور نکات خوبی نوشته شده.
یک مقاله درباره ی تیم بازیساز هیجان انگیز که هشتاد نفرند و همیشه دورکاری می کنند هم اخیرا خواندم که با این بحث مرتبط است و خواندنش را توصیه می کنم.
- ۹۹/۰۲/۱۹